Kurikulum Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Pada Program ‘Tajawwal” Khusus tingkat Pemula di Pondok Pesantren Miftahul Ulum Panyeppen Pamekasan
Abstract
The research aims to determine the application and problems of the Arabic speaking skills curriculum in the special beginner level tajawwal program at the Miftahul Ulum Pemeppen Pamekasan Islamic boarding school. This research uses a qualitative approach with a case study type. The data collection techniques used were interviews, observation and documentation as well as data analysis using interactive analysis techniques including presentation, analysis and drawing conclusions. The results of this research show that the implementation of the Arabic speech skills curriculum in the special beginner level tajawwal program at the Miftahul Ulum Pemekpen Pamekasan Islamic boarding school includes planning, implementation and evaluation and the problems felt in this implementation include two elements, namely internal and external.
References
Hermawan, Acep. 2009, Metodelogi Pembelajaran Bahasa Arab, Jakarta: Rosdakarya.
Mulyasa, E.,2004, lmplementasi Kurikulum: Panduan Pembelajaran KBK, Bandung, PT Remaja Rosda Karya.
…………..2003.Kurikulum Berbasis Kompetensi: Konsep, Karakteristik, dan lmplementasi, Bandung, PT Remaja Rosda Karya.
Mahmud Ilyan, Ahmad Fuad.1992,Al-Maharat al-Lughawiyyah: Mahiyatuha wa Tharaiq Tadrisiha. Riyadh: Dar al-Muslim Li al-Nasyr wa al-Tauzi.
Mustafid, Fuad,2011, Pengantar Redaksi Dalam Eckehard Schulz, Bahasa Arab Baku Dan Modern, Al Lughah Al ‘Arabiyyah Al Mu’Ashirā, Yogyakarta: LKiS Yogyakarta.
Moleong , Lexy J.,2011, Metodologi Penelitian Kualitatif,Bandung: Remaja Rosdakarya.
Moedjiyono, Damyati, 2006, Belajar Dan Pembelajaran,akarta : Rineka Cipta.
Rosyidi, Abdul Wahab, 2016, Media Pembelajaran Bahasa Arab, Malang: UIN Malang press.
Umam, Hotibul.,2000, Aspek-aspek Fundamental Dalam Mempelajari Bahasa Arab, Bandung: AlMaarif Penerbit Percetakan Offset.
Suderdjat, Hari, 2004, Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi (KBK): Pembaharuan Pendidikan dalam Undang-undang Sisdiknas 2003, Bandung, CV Cipta Cekas Cahaya.
Sagala, Syaifu. 2010, Konsep Dan Makna Pembelajaran, Bandung:Alfabeta.
Acep Hermawan,2011, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Azhar Arsyad,2003, Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya, Surabaya: Pustaka Pelajar.