Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab di Lingkungan Anak Usia Dini
Abstract
This research discusses the management of Arabic language instruction at RA Nurul Jadid Sembungrejo Plumpang, Tuban, aiming to understand the effectiveness of management approaches applied in introducing Arabic to early childhood students. Using a qualitative approach and field study methods, data were collected through in-depth interviews, participatory observation, and documentation, then analyzed using the Miles and Huberman interactive model. The study findings indicate that the learning management process includes planning, organizing, implementation, and evaluation phases, designed to create a structured and enjoyable learning environment. In planning, selected materials are relevant and age-appropriate, while the organization and implementation stages focus on utilizing engaging media and interactive methods to attract children's interest. Evaluation is conducted through direct observation and worksheets to assess students' understanding of Arabic vocabulary. The study concludes that effective learning management at RA Nurul Jadid not only aids students in mastering Arabic basics but also holistically supports their cognitive and spiritual development.
References
Nugraha, R. (2020). Evaluasi dan Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab di Lembaga Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.
Susanto, H. (2017). Manajemen Pembelajaran Bahasa Asing Berbasis Kontekstual. Bandung: Alfabeta.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Ali, M. (2020). Bahasa Arab dalam Hubungan Internasional: Diplomasi dan Komunikasi Global. Jakarta: PT Pustaka Bangsa.
Hadi, I. (2017). Kontribusi Bahasa Arab dalam Peradaban Ilmu Pengetahuan. Yogyakarta: Deepublish.
Mahmud, A. (2018). Bahasa Arab dan Pemahaman Al-Qur'an: Dasar-Dasar Ilmu Bahasa Arab. Bandung: Pustaka Iman.
Rahman, F. (2019). Urgensi Penguasaan Bahasa Arab bagi Muslim. Jakarta: Penerbit Cahaya Islam.
Hidayat, A. (2018). Peran Bahasa Arab dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Yogyakarta: Media Pendidikan.
Munir, R. (2020). Bahasa Arab dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jakarta: Penerbit Citra Insani.
Nashir, I. (2019). Bahasa Arab dalam Pendidikan Karakter Islami. Bandung: Pustaka Al-Huda.
Putri, S. (2017). Manfaat Pembelajaran Bahasa Kedua bagi Anak. Surabaya: Mitra Ilmu.
Yusuf, M. (2016). Pengaruh Pembelajaran Bahasa Arab terhadap Multikulturalisme Anak. Malang: Penerbit Kurnia.
Halimah, L. (2020). Strategi Manajemen Pembelajaran untuk Anak Usia Dini. Jakarta: Pustaka Pendidikan.
Ibrahim, A. (2017). Pendidikan Bahasa Arab untuk Anak Usia Dini: Teori dan Praktik. Yogyakarta: Deepublish.
Jamal, M. (2021). Pendekatan Individual dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Alfabeta.
Sari, N. (2018). Manajemen Pembelajaran yang Efektif untuk Anak Usia Dini. Malang: Penerbit Mitra Cendekia.
Zain, R. (2019). Pembelajaran Interaktif dalam Bahasa Arab untuk Anak. Surabaya: Penerbit Edukasi.