Implementasi Kegiatan Menggambar Dekoratif Dalam Mengembangkan Kreativitas AUD

  • Ulya Ainur Rofi'ah IAINU Tuban
  • Dewi Safitri Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama Tuban
  • Nur Khotimah UIN Walisongo Semarang
Keywords: Decorative drawing, Creativity, AUD

Abstract

This research discusses the implementation of decorative drawing activities in the context of developing AUD creativity. Creativity is an important aspect of children's development, and visual arts, especially drawing, has been recognized as an effective means of stimulating their creativity. This study uses the literature study method to collect and analyze various sources of related information. The results of the analysis show that decorative drawing activities make a significant contribution in improving children's abilities in creative thinking, developing fine motor skills, increasing self-confidence, and expanding their social and emotional abilities through interaction in groups. Practical implications of this research include further integration of visual arts activities in AUD education curricula, adequate training for educators, collaboration with parents, and continued research to deepen understanding of the benefits of arts activities in child development. Thus, this research provides a strong foundation for improving AUD education through a holistic approach oriented towards developing children's creativity.

References

Asilestari, P. 2017. Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Bermain Menggambar Dekoratif Pada Anak TK Dwi Karya Kecamatan Koto Kampar Hulu. Jurnal Pendidikan Tambusai, (1), 49–56.
Carissa, J. … Pohan, S. 2024. Strategi Guru dalam Mengembangkan Kreativitas Anak melalui Mozaik dari Bahan Alami. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Di, 5(1), 170–179. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.511
Hasanah, B., dan Sari, N. W. 2019. Penerapan Terapi Bermain Mengambar Dekoratif Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun Di Wilayah Binaan Puskesmas Rowosari Semarang. Jurnal Keperawatan Sisthana, 4(2), 58–65.
Ismanto, A. 2024. Tampah Bambu Tradisional Sebagai Media Menggambar untuk Pegembangan Kreativitas Anak. Jurnal Serina Abdimas, 2(1), 257–266.
Khotibatun Annisa, M. F. 2019. Bermain Menggambar Dekoratif untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini. Aulad : Journal on Early Childhood, 2(1),
46.
Kutsiyah, M. 2014. Penerapan Metode Proyek untuk Meningkatkan Kreativitas Menggambar Dekoratif pada Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 1–10.
Maya, S. … Hera, T. 2023. Pengaruh Metode Ekspresi Bebas terhadap Kreativitas Siswa Membuat Karya Dekoratif Wayang Kulit Palembang. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 3(2), 196–210. https://doi.org/10.32665/jurmia.v3i2.1938
Putri, H. M. … Yuliantini, N. 2020. Pembuatan Karya Seni Menggambar Dekoratif pada Caping dalam Mata Pelajaran SBK Siswa SD Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 2(3), 218–228. https://doi.org/10.33369/juridikdas.2.3.218-228
Putri, Z. D. … Cindrya, E. 2022. Pengaruh Menggambar Dekoratif Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini di Kelas A TK Larasati Kota Palembang. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4, 1349–1358.
Rina Wati, N. … Tarmizi, P. 2024. Pembuatan Karya Seni Menggambar Dekoratif Pada
Talenan Kayu Di Kelas IIIb Sdn 04 Kota Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 7(1), 41–46. https://doi.org/10.33369/juridikdas.v7i1.11769
Suwandi, A. K. … Dekoratif, M. 2018. Pengaruh Bermain Menggambar Dekoratif Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun di TK Dharma Wanita Raci Kabupaten Pati. Jurnal Ilmu Keperawatan dan Kebidanan (JIKK), 1–6.
Utami, S., dan Suwarno, S. 2019. Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Dengan Menggambar Dekoratif Pada Kelompok Bermain (Kb) Budi Utomo Pulokulon Kecamatan Pulokulon Kabupaten Grobogan. DAR EL-ILMI: Jurnal Studi Keagamaan, 185–204.
Rofi’ah, Ulya Ainur, Nur Khotimah, dan Putri Indah Lestari. 2023. “Pengukuran Kreatifitas Anak Usia Dini Menurut E.P. Torrance.” Alzam: Journal of Islamic Early Childhood Education 3 (1): 40–55. https://doi.org/10.51675/alzam.v3i1.526.
Rofi’ah, Ulya Ainur, Diani Lestari, dan Muhimmatul Choiroh. 2024. “Finger Painting Dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak Di Era Society 5.0.” Alzam: Journal of Islamic Early Childhood Education 4 (1): 28–35. https://doi.org/10.51675/alzam.v4i1.779.
Rofiah, Ulya, Erni Munastiwi, dan Na’imah Na’imah. 2021. “Pemanfaatan Google Classroom Dalam Mengoptimalkan Perkuliahan Perencanaan Dan Evaluasi AUD Di Masa Covid-19.” KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education 4 (2): 253–72. https://doi.org/10.24014/kjiece.v4i2.12911.
Published
2024-10-31