STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU DI TK PERTIWI 01 PATI

  • Nur Khotimah Pasca Sarjana, Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Semarang
  • Desty Irnayanty Pasca Sarjana, Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Semarang
  • Lita Latiana Pasca Sarjana, Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Semarang
Keywords: Principal Strategy, Teacher Competency, Kindergarten Pertiwi 01 Pati.

Abstract

This research have purpose to describe the principal’s strategy to increase teacher skill at TK Pertiwi 01 Pati. This research metode used deskriptif qualitativ. This data collection tool uses observation, interview and documentation. Result of this research show that principal’s strategy to increase teacher skill is: 1) pedagogic aspect: done by giving guidance and supervition to teacher related to learning. 2) personality aspectis doing by gave motivation and good act for teacher to do the best for student and the progess of institution. 3) Sosial aspect doing by created sense of togetherness and harmony with improve communication between the teacher’s so as to create a harmonis atmosphere in the school inveronment. 4) Carried by the teacher supervisor in disiplin, involued the teacher in workshop, training, seminar, mover teacher program and next S2 for knowledge expansion to increase the students quality of students. Carry out supervision of teacher performance to evaluated the teacher perform and increase the quality.

References

Anwar, R. N., & Alfina, A. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Profesionalisme Guru Di Tk It Nur Al Izhar Kebonsari. Prosiding Conference on Research and Community Services, 1(1), 51–56. https://www.neliti.com/publications/292042/kepemimpinan-kepala-sekolah-dalam-pengembangan-profesionalisme-guru-di-tk-it-nur
Az Zaini, M. H. (2022). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1043–1050.
Djafri, N. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Budaya Kerja Kepala Sekolah di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 940. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.494
Herni Mulatsih, H. M., Murniati, N. A. N., & Egar, N. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Demokratis Kepala Paud Dan Profesionalisme Guru Terhadap Mutu Paud Di Kecamatan Gemuh Kabupaten Kendal. Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP), 7(3). https://doi.org/10.26877/jmp.v7i3.3143
Ilahi, K., Sembodo, S. P., & Zamroni, A. (2021). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. International Journal of Educational Resources, 02(02).
Isriyati, I. (2020). Pernanan Kepemimpinan Kepala PAUD Formal Terhadap Profesionalitas Guru. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana …, 1(1), 965–972.https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/download/691/610
Ita, E. (2020). Pengembangan Profesionalitas Guru Pendidikan Anak Usia Dini (Studi Pada Taman Kanak-Kanak Ade Irma Mataloko Kabupaten Ngada). Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 7(1), 62–74. https://doi.org/10.38048/jipcb.v7i1.66
Kusumawati, D. (2016). Supervisi Akademik Kepala Sekolah Terhadap Manajemen Pembelajaran Paud. Satya Widya, 32(1), 41. https://doi.org/10.24246/j.sw.2016.v32.i1.p41-48
Lisna, A., & Munastiwi, E. (2020). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Pelita PAUD, 5(1), 7–13. http://jurnal.upmk.ac.id/index.php/pelitapaud/article/view/1052
Nurhayati, S., & Rakhman, A. (2017). Studi Kompetensi Guru Paud Dalam Melakukan Asesmen Pembelajaran Dan Perkembangan Anak Usia Dini Di Kota Cimahi. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 109–120. https://doi.org/10.21831/jpa.v6i2.17699
Rifa, M., Muadin, A., Khomsiyah, L., & Mabruroh, A. (2022). Menciptakan Pembelajaran Efektif melalui Penguatan Komitmen Guru PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3739–3746. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2122
Royani, I., Fitria, H., & Rohana. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala PAUD dan Kompetensi Guru terhadap Kinerja Guru. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 1(1), 36–45.
Sugiyono. (2014). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: CV Alfabeta.
Sulastri, S., Fitria, H., & Martha, A. (2020). Kompetensi Profesional Guru dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal of Education Research, 1(3), 258–264. https://doi.org/10.37985/jer.v1i3.30
Sum, T. A., & Taran, E. G. M. (2020). Kompetensi Pedagogik Guru PAUD dalam Perencanaan dan Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 543. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.287
Umi, R., Nopriansyah, U., & Purnama, S. (2019). Korelasi Kepemimpinan Kepala Taman Kanak-kanak Terhadap Kinerja Kompetensi Pedagogik dan Kompetensi Profesional Guru. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 1–13. https://doi.org/10.24042/ajipaud.v2i1.4552
Winda Wirasti Aguswara, R. R. (2017). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Iklim Organisasi Dengan Kinerja Guru Pendidikan Anak Usia Dini. JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini, 11(2), 369–385. https://doi.org/10.21009/jpud.112.14
Yunus, M. (2016). Profesionalisme Guru Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 19(1), 112–128. https://doi.org/10.24252/lp.2016v19n1a10
Yusutria, Y. (2019). Peningkatan Mutu Pendidikan Anak Usia Dini melalui Peningkatan Profesionalitas Guru. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 27–32. https://doi.org/10.29313/ga.v3i1.4828
Zulkifli, Z. (2014). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Pada Sma Negeri 1 Peukan Bada Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Didaktika, 14(2), 242–259. https://doi.org/10.22373/jid.v14i2.505
Published
2023-10-31